Top 5 beneficii ale seleniului

Acest mineral se regaseste in cantitati tot mai mici in soluri, una din consecinte fiind degradarea valorii nutritive a hranei moderne. La ora actuala, nucile braziliene sunt alimentul cel mai bogat in seleniu ; acestea sunt originare din padurea tropicala amazoniana si se vand la preturi mereu in crestere la noi in tara, cantitatile fiind limitate. Alte alimente precum cerealele integrale, usturoiul, sardinele, anumite legume si fructe contin cantitati apreciabile de seleniu, dar la un nivel scazut care impune suplimentarea. Seleniul este un element deosebit de important pentru sanatate la un nivel global. El indeplineste nenumarate sarcini de ocrotire si echilibrare a functiilor imunitare, circulatorii, reproductorii, tiroidiene etc. Asadar, o carenta in seleniu poate pricinui tulburari mai mult sau mai putin subtile functiilor vitale expuse mai sus.

Mai in detaliu, beneficiile seleniului pot fi rezumate astfel:

  1. Intareste, stimuleaza sistemul imunitar

Studii au demonstrat ca seleniul joaca un rol cheie in mersul normal al sistemului imunitar, avand functii antivirale. Pentru persoanele bolnave de SIDA, administrarea seleniului a avut ca si efect o incetinire a evolutiei acestei boli. In ce priveste cancerul, administrarea seleniului in doze mari a dus la stagnarea bolii si in anumite cazuri chiar la micsorarea tumorilor. Ca si substanta ingerata in scop preventiv, studiile au dovedit o mare eficacitate a seleniului in scaderea riscului de cancer, mai ales la nivelul ficatului, prostatei, plamanilor etc. Mai mult, s-a observat ca seleniul actioneaza la nivel celular impreuna cu alt puternic antioxidant – glutationul – restaurand si reparand ADN-ul, impiedicand degenerarea organismului. Cercetatorii apreciaza ca o doza de 200 mg pe zi de seleniu poate ajuta la repararea ADN-ului si prevenirea cancerului.

  1. Antioxidant, anti-imbatranire

Precum a fost amintit mai sus, seleniul este folosit in cadrul glutationului, probabil cel mai important antioxidant natural secretat de catre organism. Seleniul actioneaza in sinergie cu alti antioxidanti luptand impotriva stresului oxidativ.

  1. Imbunatateste circulatia, apara inima

Prin stimularea circulatiei sangelui, seleniul lupta impotriva inflamatiei, inlesnind activitatea sistemului cardiovascular si tonificand astfel intregul organism. Cercetarile au demonstrat o corelatie inversa intre concentratiile de seleniu in organism si riscul de boli cardiovasculare.

  1. Mareste fertilitatea

Seleniul se regaseste in sperma si mareste mobilitatea spermatozoizilor. O carenta in seleniu poate micsora calitatea spermei dar si functionarea optima a glandelor sexuale, printr-o circulatie a sangelui deficitara.

  1. Regularizeaza functionarea glandei tiroide

Glanda tiroida controleaza mersul normal al multor activitati in organism : temperatura, nivelul de energie, pofta de mancare, greutatea, calitatea somnului etc. Numeroase studii sustin legatura intre carenta in seleniu si dereglarea glandei tiroide. Seleniul protejeaza glanda tiroida si regularizeaza productia de oxigen reactiv al acestei glande.

In incheiere, se poate retine ca seleniul este un mineral cu functii antioxidante si de regularizare a organismului foarte importante. Avand in vedere raritatea acestui element in hrana obisnuita datorita saracirii solurilor prin agricultura moderna intensiva, se recomanda o suplimentare de aproximativ 200 mg zilnic, in scopul intaririi sistemului imunitar si mentinerii unei bune sanatati.

 

Seleniu

 

One Response to Top 5 beneficii ale seleniului

Leave a reply

error: